نرم افزار باشگاه مشتریان
احتمالا شما هم قصد این را دارید تا در مورد باشگاه مشتریان و مزیت های آن و اینکه چرا کسبوکارها امروزه تا این حد به خدمات باشگاه مشتریان اهمیت میدهند بیشتر بدانید،پس در این مقاله با ما همراه باشید.
جذب مشتریان جدید حدود 5 برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی هزینه بر است و احتمال خرید توسط مشتریان فعلی 50 درصد بیشتر از مشتریان جدید است و همچنین مشتریان فعلی 31 درصد بیشتر از مشتریان جدید هزینه میکنند
اگر فروشگاه دارید یا اخیرا کسبوکارتان را چه مجازی و چه غیر آن راهاندازی کردهاید، قطعا با مشتریانی روبرو هستید. اگرچه ارتباط شما با مشتریان آنقدر عمیق و دوستانه نیست اما نباید فراموش کنید که آن ها انسان هستند و احساسات و افکارشان درباره کسب و کار شما، رفتار بعدی آنها را تعیین میکند.
تنها زمانی مشتری برای خرید دوباره به شما مراجعه می کند که احساس کند برای او ارزش قائل هستید و میخواهید رضایتش را جلب کنید.
اما چطور میتوان این احساس صمیمیت و ارزشمندی را به مشتریهای خود منتقل کنیم؟ چگونه میتوان امکانات ویژهای برای مشتریان دائمی و وفادار در نظر بگیریم؟راه حل شما داشتن باشگاه مشتریان است.
اما قبل از هرچیزی باید بدانید باشگاه مشتریان چیست؟
همانند تعریف باشگاه که در مفهوم کلی به معنای گردآمدن گروهی از افراد در یک تشکل منسجم است باشگاه مشتریان نیز به معنای گردآمدن مشتریان یک مجموعه/برند تجاری در کنارهم گفته میشود.
در شرکتهای در حال توسعه ترکیبی از ابزارهای بازاریابی رابطهای برای جذب و حفظ مشتریان سود بسیار زیادی دارد. یکی از این ابزارها باشگاه های مشتریان است. براساس مفهوم بازاریابی رابطهای، تمرکز اصلی بر جذب مشتریان جدید نیست، بلکه بر گسترش روابط و جلب رضایت بیشتر مشتریان فعلی است.
باشگاه مشتریان دارای ویژگیهای مختلفی است از جمله: ارتباط بر پایه گفتگو، ارزش گرا بر پایه ایجاد منافع مادی و غیر مادی که هدف آن ایجاد یک رابطه عاطفی بین مشتری و عرضهکننده خدمات/کالا است که البته با رفتار اعضاء شکل خواهد گرفت، و کمک میکند به اینکه آن را از سایر موارد مشابه مانند باشگاههای تفریحی، تخفیفی، وفاداری و… متمایز کند.
تاریخچه باشگاه های مشتریان
ریشه های شکل گیری باشگاه های مشتریان به اواخر دهه 1970 برمی گردد؛ زمانی که دولت آمریکا با تصویب قانون مقررات زدایی خطوط هوایی موانع این بخش را که بر اساس قوانین فدرال به وجود آمده بود کاهش داد. در نتیجه ی این مقررات زدایی، رقابت افزایش یافت و شرکت های هواپیمایی تلاش کردند خدمات جدیدی را ارائه دهند تا سهم بازار خود را افزایش دهند.
در ماه می 1981، خطوط هوایی آمریکایی از این مرحله فراتر رفتند و باشگاه های مشتریان را به وجود آورند که به مسافران اجازه می داد مایلزهای هواپیمایی (Airline miles)، یعنی میزان مایل و مسافتی که با یک خطوط هوایی پرواز می کنند، را جمع آوری کرده و با بلیط هواپیما یا سایر مزایا مبادله کنند. این برنامه در حال حاضر بیش از 67 میلیون عضو دارد.
رفته رفته باشگاه وفاداری مشتریان مورد استقبال اکثر کسبوکارها و سازمانها قرار گرفت. از انواع باشگاه مشتریان مختلف رونمایی شد و به امکانات آن اضافه شد.
این ایده، ابزاری نوین است که توسط برخی از شرکتهای تجاری استفاده میشود و مشتریان فعلی و آینده نگر را با انگیزه های ویژه ای برای پیوستن به این باشگاه تشویق میکند. این انگیزه ها و مزایا در قالب کوپن، محصولات رایگان، امتیازات ویژه در شرکت های دیگر و…. ارائه می شوند. باشگاه مشتریان، مشتری را برای خرید از شرکت شما تشویق می کند.
هدف باشگاه های مشتریان
مهمترین هدف باشگاه مشتریان ایجاد ارتباط دو سویه با مشتری و ایجاد منافع مشترک است. تکرار خرید مشتری به همراه رضایت او از مجموعه تجاری. پر واضح است که راضی بودن مشتریان وابسته به عملکرد مجموعه تجاری است. بنابراین باشگاه مشتریان با استفاده از اطّلاعات جمعآوری شده میتواند آینده را ترسیم کرده و از دیدگاه اعضاء بهره ببرد و فروش خود را نیز بیشتر نماید
هدف باشگاه مشتریان این است که مشتریان را قادر به این کند تا با ایجاد رابطه عاطفی با آنها، وفاداری خود را افزایش دهند. این موضوع در ادبیات بازاریابی کاملا پذیرفته شده است که مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان موقت دارند. باشگاههای مشتریان نیز بر این منطق بنا شدهاند. هر زمان که مشتری وفادارتر باشد، فروش و سود بیشتری را به همراه دارد.
باشگاه مشتریان در طول زمان، خریدهای مختلف یک مشتری را زیر نظر دارد و پس از هر بار خرید سعی میکند کاری کند تا مشتری به خرید دوباره از شما تشویق شود. تعریف درست باشگاه مشتریان جذب مشتری جدید و تمرکز بر وفادارسازی مشتریان فعلی است.
به زبان ساده باشگاه مشتریان با دو هدف زیر تعریف می شود :
- باشگاه مشتریان وظیفه تحلیل اطلاعات مشتریان و کشف علایق، سلایق و راهکارهای وفاداری هر مشتری را به عهده دارد.
- باشگاه مشتریان ضمن حفظ ارتباط با مشتریان و تعریف آفرهایی هوشمند و شخصیسازی شده برای هر مشتری، او را تشویق به خرید دوباره می کند و در نهایت مشتری را به مشتری وفادار کسبوکار شما تبدیل خواهد کرد.
اهمیت نرم افزار باشگاه مشتریان
نرم افزار باشگاه مشتریان به کسب و کارها جهت داشتن مشتریانی وفادار و دائمی کمک زیادی می کند. همچنین طراحی نرم افزار باشگاه مشتری به صورتی است که از طریق پنل هایی که در دسترس مشتریان نهایی و صاحبان کسب و کار قرار می دهد می تواند مشتریانی جدید بوجود آورد و در آن ها تمایل به خرید ایجاد کند در پایان باعث افزایش فروش و سودآوری شود.
سامانه باشگاه مشتریان می تواند از تراکنش های ریز گزارش گیری کرده و اطلاعات مفیدی را در مورد مشتری به شما ارائه دهد. مشتریان وفادار به افرادی گفته می شود که دوست دارند از فروشگاهی خرید کنند، که خدماتی ویژه ای ارائه می دهد.
داشتن نرم افزار باشگاه مشتریان مهمترین و اصلی ترین بخش باشگاه های مشتریان است، این نرم افزار باشگاه های مشتریان هستند که ارتباط بین تمام بخشهای باشگاه های مشتریان را برقرار می کند. هر چقدر این نرم افزار اصولیتر و کاملتر پیادهسازی شده باشد، برنامه وفاداری شما تاثیرگذارتر عمل خواهد کرد.
وفادارسازی مشتریان با دادن یک کارت باشگاه مشتریان به مشتری آغاز میشود. شما در اولین خرید، مشتری را در باشگاه مشتریان خود عضو میکنید و به او یک کارت وفاداری می دهید، یک کارت هوشمند که با طرح و نام و لوگوی خودتان طراحی شده است.
بسته به اینکه از کدامیک از انواع باشگاه مشتریان می خواهید استفاده کنید، نرم افزار باشگاه مشتریانی که برای شما کاربرد دارد نیز متفاوت است. قیمت باشگاه مشتریان به هیچ عنوان ملاک خوب یا بد بودن آن نیست، بلکه تطبیق داشتن امکانات یک باشگاه مشتریان با نیازهای کسبوکار شما باید ملاک اصلی شما برای انتخاب نرم افزار مناسب باشد.
مزایای داشتن نرم افزار باشگاه مشتریان
- تبدیل مشتری عادی به مشتری وفادار
- جذب مشتری توسط مشتریان وفادار
- مدیریت هوشمند مشتریان و فروش
- برقراری ارتباط مداومی با مشتری
- تخفیف های هدفمند
- ترغیب مشتریان به تبلیغ کسب و کار شما
- و…
چرا باشگاه های مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
- مشتریان برای برندهای موردعلاقه خود بیشتر هزینه میکنند.
- مشتریان وفادار بیشتر از بقیه افراد پول میپردازند.
- مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت میکنند. بازاریابی دهان به دهان بیشتر از محتوا و تبلیغات مارکدار در جذب و هدایت مشتریان جدید مؤثر است و در ادامه این مشتریان جدید به مشتریانی وفادار تبدیل میشوند که احتمالاً بیشتر از حد متوسط پول پرداخت میکنند.
ما در طراحان شمال بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان را با کاربردی ترین امکانات در اختیار شما قرار خواهیم داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.
بدون دیدگاه