رنگ ها را بشناس

6 نکته مهم در رنگشناسی سایت: انتخاب رنگ سایت یک بار برای همیشه!

انتخاب رنگ سایت همیشه یکی از دغدغه های اصلی طراحان و مالکان کسب و کارهاست. رنگ سایت ها بسته به کسب و کار ها باید به صورت مناسبی انتخاب و مورد استفاده قرار بگیره. رنگ مناسب سایت باید ترکیبی از نیازها آمیخته با زیبایی باشه.

مثلا در انتخاب رنگ یه سایت فست فود ما باید از رنگ های پر حرارت تری مثل رنگ زرد، قرمز و یا نارنجی استفاده کنیم. کاربر با دیدن این سایت مشتاق برای خرید غذاهای خوش رنگ تر میشه.

انتخاب رنگ مناسب برای سایت

انتخاب رنگ مناسب برای سایت ممکن است به نظر مسئله‌ای ساده به نظر برسد، اما در واقع تأثیر بسیار زیادی بر روی تجربه کاربری و نحوه درک و احساس کاربران درباره سایت دارد. در ادامه به چند نکته مهم در انتخاب رنگ برای سایت می‌پردازیم:

    1. تعیین هدف و مخاطب سایت: در هنگام انتخاب رنگ برای سایت، ابتدا باید هدف و مخاطب سایت را در نظر گرفت. برای مثال، سایتی که برای جوانان طراحی شده است، ممکن است از رنگ‌های شاد و جذاب استفاده کند، اما سایتی که برای افراد مسن طراحی شده است، بهتر است از رنگ‌های ملایم و آرام استفاده کند.
    2. انتخاب رنگ اصلی: یکی از مهمترین اصول در طراحی سایت، استفاده از یک رنگ اصلی و ترکیب آن با رنگ‌های دیگر است. برای انتخاب رنگ اصلی، بهتر است از رنگ‌هایی که به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند و با محصول یا خدمات شما مرتبط هستند، استفاده کنید.
    3. ترکیب رنگ‌ها: پس از انتخاب رنگ اصلی، بهتر است از رنگ‌های دیگری که با آن سازگار هستند، استفاده کنید. برای ترکیب رنگ‌ها، بهتر است از رنگ‌های کم رنگ و نرمال در کنار رنگ اصلی استفاده کنید. همچنین، از ترکیب رنگ‌های کامپلمانتری نیز می‌توانید استفاده کنید.
    4. تأثیر رنگ‌ها: هر رنگ برای انتقال احساسات و اندازه‌گیری توجه کاربران، تأثیر خاصی دارد. برای مثال، رنگ آبی به‌عنوان یکی از رنگ‌های محبوب در طراحی سایت، احساساتی مانند اعتماد، صلابت و پایداری را منتقل می‌کند. رنگ قرمز به‌عنوان رنگی پرانرژی و فعال، معمولاً برای تأکید بر موارد مهم و فوری استفاده می‌شود، در حالی‌که رنگ سبز به‌عنوان رنگی آرامش‌بخش و ملایم، برای نشان دادن طبیعت و محیط زیست استفاده می‌شود.
    5. توجه به رنگ پس‌زمینه: رنگ پس‌زمینه نیز بسیار مهم است و باید با رنگ‌های دیگر سازگار باشد. برای مثال، اگر از رنگ پس‌زمینه تیره استفاده کنید، بهتر است از رنگ‌های روشن و قرمز برای برجسته کردن عناصر استفاده کنید.
    6. استفاده از رنگ‌های جدید و مدرن: در طراحی سایت، بهتر است از رنگ‌های جدید و مدرن استفاده کنید تا سایت شما به‌روز باشد و احساسات مخاطبان را به خود جذب کند.

اسم رنگ ها همیشه برای ما و مشتریان ما معزلی است که هم زمان ما و هم زمان مشتری را درگیر خودش میکند! برای مثال در پالت رنگی طراحی ما ، رنگ فیروزه ای با رنگی که در ذهن مشتری نقش بسته کاملا متفاوت است.
شناخت رنگ ها در طراحی مبحث خیلی مهمی است و همینطور در برند سازی واقعا حائز اهمیت است. معمولا رنگ های مناسب وبسایت ها نیازمند ترکیبات خاصی هستن.

به عنوان مثال شما در سایت هایی که رنگ قرمز استفاده می کنن از رنگ نوک مدادی و سفید برای ترکیب استفاده میشه تا با ترکیب اون رنگ ها خوانایی نیز بالا بره.

بریم که با هم یکم با رنگ ها آشنا بشیم:

رنگ ها به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند : رنگ های گرم – سرد – خنثی

رنگ های گرم : قرمز، زرد، نارنجی، ارغوانی، صورتی


به طور کلی، رنگ های گرم به عنوان تشدیدکننده احساسات و تحریک کننده عواطف شناخته می شوند. طیف این رنگ‌ها وضوح بصری بالایی دارن و جلب توجه می کنند.

رنگ های سرد: آبی، بنفش، سبز، فیروزه ای

به طور کلی، رنگ های سرد به عنوان رنگ های آرامش بخش شناخته می شوند.

رنگ های خنثی: سفید، مشکی، خاکستری، قهوه ای، بژ

در واقع، رنگ های خنثی جزو طیف های رنگی قرار نمی گیرند و بی رنگ هستند.

 

ما در پالت رنگ طراحی هامون از رنگ هایی با کد رنگ مشخص استفاده میکنیم که در این مقاله دو نمونه از این پالت رو با شما به اشتراک میگذاریم.
برای انتخاب رنگ می توانید از این پالت ها استفاده کنید،رنگ مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از آن سفارش خود را برای طراحی لوگو ، طراحی گرافیک و … ثبت کنید.

پالت رنگ ها
به این رنگها در اصطلاحات عامیانه نباتی هم می گن 😀
پالت رنگ ها
ترکیب رنگ های تیره این گروه با سفید عالی میشه

 

اهمیت رنگ در برندسازی

اگر قصد برندینگ یا برندسازی داشته باشید یا حتی بخواهید یک لوگو برای شرکتتان بسازید، اولین کاری که طراحتان باید انجام دهد یا شاید نظر شما را جویا شود، انتخاب رنگ است پس سعی کنید نهایت دقت را در انتخاب رنگ به خرج دهید.
رنگ‌ها دارای قدرت هستند. شما می‌توانید از قدرت رنگ‌ها در برند سازی خود یا کسب‌وکارتان استفاده کنید.

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ اپل

لوگوی سیب گاز خورده اپل به رنگ‌های مشکی، سفید و نقره‌ای مشاهده شده است.
این رنگ‌ها همگی خنثی هستند و می‌توانند نشان دهنده شفافیت و کیفیت باشند. سفید و سیاه نشان دهنده سادگی در عین پیچیدگی طراحی محصولات اپل هستند.

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ گوگل

در لوگوی گوگل بیشتر از رنگ‌های اصلی استفاده شده است. هرچند رنگ فرعی سبز نیز در حرف L به چشم می‌خورد. طراح لوگوی گوگل کارش را این گونه تعبیر می‌کند که گوگل «از قوانین پیروی نمی‌کند».

روانشناسی رنگ‌ها در برندینگ آمازون

رنگ غالب برند آمازون مشکی است که یک سایه از رنگ زرد به شکل پیکان آن را همراهی می‌کند.
رنگ مشکی در لوگوی آمازون بر روی متن تأکید می‌کند. خط زرد نیز برای شاد کردن مشتریان و افزودن روشنایی به طراحی به کار رفته است.

هارمونی رنگ ها در طراحی سایت

در این بخش جلوه دادن و تاثیر گذاری هر رنگ را برای انتخاب پالت رنگی طراحی سایت بررسی میکنیم.

  • رنگ قرمز
    • قرمز یا سرخ: به طیفی از رنگ‌ها گفته می‌شود که در پایین‌ترین بسامد نور قابل تشخیص توسط چشم انسان قرار دارند. سرخ در کنار زرد و آبی یکی از سه رنگ اصلی است. بیشتر در ویکیپدیا
  • رنگ آبی
  • رنگ زرد
  • رنگ سبز
  • رنگ صورتی

در کل، برای انتخاب رنگ مناسب برای سایت، باید به هدف و مخاطب سایت توجه کرد و با توجه به تأثیر رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها، رنگ‌های مناسبی را انتخاب کرد. همچنین، نیاز است تا به‌صورت دوره‌ای از تحلیل و به‌روزرسانی طرح رنگ سایت نیز اقدام کنید.

جهت مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

 

 

مشاوره راه اندازی کسب و کار مجازی

اگر نیاز به راهنمایی برای دریافت خدمات طراحان شمال دارید با پر کردن فرم زیر همکاران ما به سرعت با شما تماس خواهند گرفت.
  • جهت پیگیری روند کار شما

به مقاله ای که خواندید علاقه داشتید ؟ با دیگران به اشتراک بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *